Генерални директор „РЖД Интернешнл“ Сергеј Павлов је кренуо на још један службени пут у Србију који се подударио са посетом Београду руског премијера Дмитрија Медведева. Тог дана је потписан важан за „РЖД Интернешнл“ уговор за изградњу Јединственог диспечерског центра за управљање возовима у Србији. 

Сергеј Алексејевич Павлов је за портал „Балканист“ говорио шта руска компанија гради у Србији и због чега је добила међународна признања и стекла огроман ниво поуздања од стране партнера. 

Компанија „РЖД Интернешнл“ је дошла у Србију 2013. године и већ након годину дана започела прве радове. Сергеј Павлов је стари вук руских железница и тужно стање српске инфраструктуре га нимало није уплашило. 

-2014. смо обнављали најстарије и најопасније пруге. На неким деоницама возови су се кретали максималном брзином од 30-40 км/час. Затекли смо овде много тога, али нема ствари које су за нас непознаница и ми смо спремни да поделимо своје искуство са српским колегама, — каже Сергеј Алексејевич Павлов. Стање српских пруга 2014. године он пореди са стањем руских 90-их година. 

-Деведесете године су у Русији биле тешке, а то се одразило и на железнички саобраћај. После универзитата био сам послат на тешку деоницу где се раније превозила само дрвна грађа и то у мањим количинама, а затим гвоздена руда. То су били тешки возови, и морали смо да средимо инфраструктуру. Такве деонице сам видео и овде, у Србији, — каже главни руски железничар у Србији. 

-На једној деоници наш воз са радницима је једноставно пропао у земљу. Заједно са српским колегама смо и овде радили лопатама, мењали пругу и постигли резултате на које можемо да се поносимо, — каже он. 

И за то заиста постоји повод. Сергеј Павлов се присећа како је тек изграђена српска пруга одлично издржала ударац стихије.  

— Деоница Панчево – Београд је била најпроблематичнија. У поплавама 2015. су страдале и пруге, али ниједан наш објекат није био оштећен, иако је дошло до изливања из корита огромне реке Тамиш. Чак смо предлагали Србима своју помоћ у обнављању поплављених путева, али они су рекли: не, боље да градите као што сте изградили Панчево – Београд, а ми ћемо сами да изађемо на крај са путевима, — осмехује се директор „РЖД Интернешнл“. 

Друга одговорна етапа је била изградња велике деонице која пролази кроз Европу: српски део је био, благо речено, у катастрофалном стању. 

— Коридор 10 – трансевропски међународни железнички пут, где се возови и даље крећу док се пруга мења. Ми управо то и умемо. Ноћима, између проласка два воза, успевали смо са Србима да много тога урадимо. Била су и веома опасна места која лако могу да доведу до железничке катастрофе. Ми смо и то успевали да поправимо. Сада нам је гарантована безбедност при брзини од 100-120 км/ч. Ремонт на шест деоница Коридора 10 смо завршили пре предвиђеног времена, — говори Сергеј Павлов. 

Одговор на питање зашто је српска инфраструктура у тренутку доласка руске компаније била у жалосном стању је кратак: 

-Несрећа је у томе што се ништа није предузимало преко тридесет година! И не само на пругама. Био је то проблем читаве Србије. Сада видимо препород земље, а у неким сферама Србија је чак на нивоу више од Русије! Оно што ми у Русији сада имамо је урађено пре пет година. А овде користимо најновије технологије и Срби добијају инфраструктуру новог нивоа: савременију, безбеднију, поузданију, а и одржавање мање кошта. Погледајте како се само ударнички гради Београда и уопште, читава Србија. Гради се на сваком кораку. То је развој! Посећујем главни град Србије једном месечно и сваки пут видим нешто ново. Лепо је када видиш како ти се пред очима развија држава: граде се путеви, мењају се далеководи, системи комуникације…

Сергеј Павлов поносно говори и о резултатима рада „РЖД Интернешнл“. 

-Поправили смо преко 200 километара пруге, возови се сада крећу брзином од 120 км/ч. Поставили смо нове системе сигнализације и електрификације: возови се мирно крећу, безбедност је гарантована. Сигуран сам да ће ове деонице још дуго служити за пример. Наша сарадња са српском страном је дугорочна. Све што ми стварамо је одличног квалитета. Зато намеравамо да продужимо пруге које су урађене уз учешће компаније „РЖД“, — говори Сергеј Алексејевич Павлов. 

„РЖД Интернешнл“ се налази пред новим задацима. Ради се о обавезама које је руска компаније преузела уговором из 2013. године, а ту спада и последња и најтежа деоница Стара Пазова – Нови Сад. На том делу линије Београд – Будимпешта и поред многих потешкоћа изведено је већ 74% планираних радова. 

-То је територија Националног парка Фрушка Гора, која је под Унесковом заштитом. Камионима је потребна посебна дозвола, морамо усаглашавати сваки сантиметар пута. И чим смо обезбедили потребну документацију и прионули на рад, археолози су пронашли ископине, зауставили изградњу пруге, и почели ископавања. Добро, прошло је и то. Али затим наилазимо на експлозивне направе из Другог светског рата и НАТО бомбе из ’99. А то је већ озбиљније. Затим искрсавају геолошка истраживања локалног иститута. То је већ био заиста велики проблем јер смо због њих били приморани да мењамо многа наша техничка решења. Морали смо да се саветујемо са стручњацима из Европе и Русије да бисмо пронашли правилна пројектантска решења. Разговори су вођени на различитим нивоима, а оно што смо постигли ће гарантовано и безбедно служити Србији деценијама, — обећава Сергеј Павлов. 

-Сада пробијамо километарски тунел, градимо вијадукт од три километра, и све то у најтежим геолошким условима. У земљу је заривено укупно 40 км потпорних стубова, сваки има метар и по у пресеку. То је оно што нико не види и никада неће видети. И на тој деоници смо поставили 30 км шина, заједно са станицама. Остало је још 50 км, и ми ћемо то гарантовано урадити. 

Сергеј Павлов често понавља реч „гарантовано“, а то значи да ће се руски градитељи железнице урадити све што су обећали. 

-Проблем је био добити дозволу за рад у националном парку. Да бисмо увећали брзину возова до 200 км/ч морали смо да мењамо план линија. То је било сасвим друго земљиште: приватне куће које је требало ослободити. Захваљујући напорима владе Србије и лично министарке грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Зоране Михајловић  и њеној сталној пажњи, сви проблеми су решени. Да бисмо надокнадили изгубљено време убрзали смо темпо рада: радимо у две смене. Ми обично завршавамо послове пре предвиђеног рока, то је наш стил. То су велики грађевински радови у Источној Европи, сличних пројеката тренутно овде нема, — говори Сергеј Павлов. 

Руски градитељи железнице сада имају још један изазов у Србији. 

— Током посете руског премијера Дмитрија Медведева потписан је нови уговор који нам отвара нове послове. После свих радова на деоници Стара Пазова – Нови Сад где ће се возови кретати брзином од 200 км/час, пројектоваћемо линију Ваљево – Врбица (део пута Београд – Бар). То је још један доказ поверења које нам се указуује, јер пруга Ваљево – Врбица је једна од најтежих у Србији: преко 120 старих тунела, око 60 вијадуктова. У суштини пут се састоји од тунела, мостова и деоница под опасним нагибом. То је веома важан део железнице и ја сам сигуран да ћемо заједно са партнерима да завршимо тај посао. 

Сергеј Павлов говори и о томе како рад „РЖД Интернешнл“ мења живот српских компанија. 

-Градећи пруге запослили смо многе српске грађевинске компаније, а то је корак напред за њих, то је новац. Сада на објекту ради 1200 људи. И резултати су очигледни, јер компаније које учествују у нашим пројектима се развијају. Ми користимо јединствено југословенско грађевинарско искуство, — објашњава Сергеј Алексејевич. 

Али „РЖД Интернешнл“ мења живот не само својих партнера. 

— Свуда где радимо помажемо локалним школама: довели смо у ред школе у Панчеву, Голубинцима, Врању, Сремским Карловцима, Новом Саду. Сваке године спроводим ликовни конкурс „Воз жеље“. Ове године деца су цртала путовања у Русију. Било је око хиљаду учесника. Награђене смо слали на пут у Санкт Петербург. Деца су била пуна утисака! А за нас је веома важно да нас српски партнери прихватају са отвореном душом. Водимо ђаке у наше објекте, показујемо им как напредују послови, зовемо руске студенте да виде где ће радити када дипломирају, — говори Сергеј Павлов. 

Компанији предстоји још један велики пројекат у Србији – Јединствени диспечерски центар. 

-Ту ће се применити најновије технологије. Кретање возова ће се планирати не сат или два, већ месец дана унапред, надгледаће се кретање возова у целој Европи и стање свих пруга. Учићемо српске стручњаке да управљају овом новом техником.

Српски стручњаци су очарани свим оним што „РЖД Интернешнл“ користи у свом раду. 

-Располажемо многим чудима технике. Имамо, на пример, жуто возило са црвеном стрелом за постављање шина коју зову „руски ферари“, јер се таквом брзином не ради нигде у свету. Друго возило посипа шљунак. Технику произведену у Русији већ купују Грци и Французи, — каже Сергеј Алексејевич.  

Он поносно констатује да су страни партнери високо оценили професионализам руских градитеља железнице и питају их за мишљење сваки пут када искрсава неки проблем који се по мишљењу странаца не може решити. 

-Зимус нас је шпанска компанија замолила да поставимо пругу на Жежељевом мосту у Новом Саду, јер они нису могли да заврше рад у предвиђеном року. Читав мост је изграђен на новац Европске уније, пруга је постављена на новац Европске уније, али када су за један зимски месец требали да поставе два километра железнице, обратили су се нама. Први воз који је тамо прошао је био руски воз. Министар транспорта је заједно са еврокомесаром отворио железницу. И то је прекрасан позитиван пример сарадње, — каже Сергеј Павлов. 

-То је нормална сарадња. Ми користимо аустријску, немачку, француску технику, а квалитет контролише немачка компанија DB. И никада нису имали замерке на наш рачун. Пројектантске радове диспечерског центра водимо са Италијанима, односно, овде у Србији смо окупили најмодерније технологије, — објашњава генерални директор „РЖД Интернешнл“, истичући да од сукоба и изолације нико није у добити, а прагматична сарадња доноси корист сваком партнеру. Али главни успеси „РЖД Интернешнл“ нису километри нове пруге. 

— Наш највећи успех за све ове године је узајамно разумевање и поверење међу нама и српским колегама. Оцена коју сте могли да чујете током сусрета руског премијера и српског председника говори сама за себе. Тако велик ниво поверења злата вреди, и то је постигнуто вредним радом, — говори шеф компаније. 

-Када је један од руководилаца видео у каквим смо односима са српским колегама рекао је: „Сада разумем зашто ти Србија тако пуно значи“. Успоставили смо праве партнерске и поуздане односе. У Србији ништа није као у другим државама. Такве односе са градитељима железнице немамо више нигде у свету. Србија је веома добра земља и желим да се у њу стално враћам. „РЖД Интернешнл“ као награду шаље своје сараднике у Србију, — каже уз осмех Сергеј Павлов. 

Фотографије „РЖД Интернешнл“