Нови министарски кабинет Србије наставиће развој сарадње са Русијом у области енергетике и транспортног система и инфраструктуре, верују руски експерти.

Пошто је 25. октобра постало познато ко улази у нову владу Србије, многи политиколози, економисти и међународни експерти су почели да прогнозирају да ли ће се смер рада појединих министарстава променити.

Неочекивано су се појавиле и расправе око именовања Зоране Михајловић за министра рударства и енергетике. Подсећамо да је Михајловићева раније била на челу Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре. 

Иначе, апсолутну већину места у новој влади заузели су представници владајуће Српске напредне странке, чији је лидер председник Александар Вучић.

Критичари менаџерског приступа Зоране Михајловић пожурили су да је још једном оптуже да ће на новом положају ићи прозападнијим путем од свог претходника, социјалисте Александра Антића. Стога су политички противници Михајловићеве закључили да ново именовање наводно угрожава доследни развој руско-српске економске сарадње и спровођење великих заједничких пројеката. Конкретно, говоримо о завршетку изградње српске деонице гасовода Турски ток.

Са овим се гледиштем не слаже Олег Бондаренко, експерт за Балкан, директор Фонда за прогресивну политику. Критике поводом именовања Михајловићеве и повезивање с тим завршетка радова на гасоводу Турски ток у предвиђеном року су неосноване, истиче он.

Зорана Михајловић је већ била министар енергетике Србије од 2012. до 2014. године, где је показала конструктиван приступ развоју руско-српске сарадње у овој области. И управо је у том периоду Србија постала „пионир“ међу осталим земљама у процесу припреме дозвола за изградњу Јужног тока, подсећа експерт.

А на функцији министра грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, коју је Михајловићева донедавно обављала, показала се као политичарка која разуме глобалне изгледе за сарадњу са Русијом. Она је дефинисала приоритетне позиције руског пословања у развоју српске привреде, нагласио је експерт.

„Желео бих да подсетим критичаре Зоране Михајловић на чињеницу да су 2014. године (док је била министарка задужена за саобраћај) Руске железнице дошле у Србију, која је заправо постала једини лидер у модернизацији српских железница. Сваки трећи вагон који саобраћа железницом Србије вагон је Руских железница, укључујући 28 нових локомотива. А главна вест већ ове године јесте да Руске железнице раде на пројекту обнављања деонице до границе са Црном Гором дужине 210 км (а српска страна је показала интересовање не само за то да Руске железнице ураде пројекат већ и да изведу све потребне радове). То је, наравно, заслуга Зоране Михајловић као министрке саобраћаја“, каже руски политиколог.

Олег Бондаренко сматра да оне који су критиковали именовање Зоране Михајловић на место министра енергетике треба подсетити да је заправо ова политичарка подржавала све руске пројекте док је била на челу Министарства саобраћаја, па ће Зорана Михајловић као министарка енергетике сигурно подржати изградњу српског крака руског гасовода. Поред тога, како примећује експерт, гасовод у Србији је практично завршен, остају детаљи: изградња компресорских станица и недостајућих прикључних јединица. До краја године пројекат ће очигледно бити завршен.

Поводом тога може се само поздравити нови министарски кабинет Србије, сматра Олег Бондаренко. Он је уверен да ће Зорана Михајловић на новом радном месту моћи да настави раније успостављену ефикасну сарадњу са Русијом у области енергетике, а такође да ће дати нови подстицај даљој сарадњи у читавом низу енергетских и инфраструктурних сфера, упркос оптужбама да је претерано оријентисана на Западу.

Фото: zeleznicesrbije.com