Није тајна да се Русима традиционално веома допада у Србији. Позитивна српска и балканска стварност је често извор инспирације за новинаре и блогере, укључујући ауторе портала „Балканист“. Међутим, у Србији постоје представници одређених професија који могу јако да збуне, изненаде и наљуте Русе. Наставница српског језика и аутор блога „Живой сербский“ Марија Пантелић је на свом инстаграм налогу објавила топ листу 3 српских саговорника са којима је тешко наћи заједнички језик.


Свака банка је посебна држава

„У Русији су банке комерцијалне организације које послују у условима јаке конкуренције. Води се права борба за клијента: повољни услови, различите једнократне акције, напредне апликације за интернет банкарство, банкомати на сваком кораку. Клијент бира где ће му бити погодније и исплативије. У Србији је ситуација другачија. Свака банка је посебна држава. Судећи по условима, борба за клијенте не постоји“, пише Марија Пантелић и нуди кратке савете који ће помоћи Русима да се психички припреме и спрече културолошки шок приликом посете банке у Србији.

1. Ако постоји неки технички проблем, пребациваће вас са једног на другог службеника и одговарати вам „Очекујте наш позив“ / „Дођите други пут“. То може трајати недељама.

2. Обични службеници банака немају решење за сва компликованија питања као што је на пример отварање брокерског рачуна. Док се они јаве „централи“ и нађу потребног човека проћи ће пуно времана, а потребни човек ће вам рећи да морате доћи у Београд да бисте отворили брокерски рачун.

3. Филијала банака нема тако пуно и тешко је пронаћи банкомат своје банке. Али још је теже ставити новац на свој рачун: чак и када нађете потребан банкомат можете сазнати да таква услуга на њему не постоји. И, по правилу, у банку морате стићи пре 16:00, јер тада се завршава радно време многих банака.

4. Руси су навикли да решавају сва питања са банком преко паметног телефона. Док у Србији те апликације и нису најбоље, али се бар могу платити комуналне услуге.

5. Свака банка има своје услове за депозите који нису баш најбољи за клијенте: „Девизни рачун? Дајте нам свој новац. Платићете нам за дозволу да отворите рачун у нашој банци.“

6. У Србији нећете моћи да плаћате на сваком кораку картицом или преко телефона. Морате увек имати готовину.

Поштар звони само једном

Ако су у банкарском сектору руски мегаполиси далеко испред Србије, онда се, како примећује Марија Пантелић, српска пошта никако не може поредити са жалосном руском поштом:

„Поштари раде као сат (нажалост)! У Србији не постоји ниједна друга организација за коју је битан сваки минут. Поштар звони само једном. Ако нисте код куће, друге шансе неће бити. Почиње одбројавање: пакет или писмо ће вас чекати у пошти тачно пет дана (ако имате срећу, пет радних дана). И не надајте се да ће вас чекати ако сте ван града. Тачно пет дана!

Курира чекају са кеш новцем

Српски курири су такође људи принципа. Шопинг преко интернета је у Србији био популаран и пре епидемије. Приликом наручивања чућете следећу фразу: „Доставићемо вам у року од два-три дана!“. Куриру морате платити у кешу.

Марија Пантелић има утисак да српски курири верују да су они једини радници на свету и зато ће „достава бити после 10:00, а кад тачно… не могу да вам кажем!“.

Ако сте довољно срећни да вам се курир јави кад сте код куће, очекује се да ћете сами сићи или изаћи по робу.

„А шта ако вам се курир јави кад нисте код куће? Ако будете имали среће, робу ћете добити сутрадан, ако не – прошетаћете се до поште. Али курира морате чекати од јутра до мрака“, упозорава своје сународнике Русе Марија Пантелић.