У новембру је српски лист „Данас“, водеће гласило српске опозиције, објавио текст у којем се наводи да изградња брзе железничке пруге Београд-Будимпешта наводно предуго траје, као и да завршетак ове изградње касни већ седам година. Ову информацију демантовала је компанија „Инфраструктура железнице Србије“, која ради на реконструкцији пруге у сарадњи са руском компанијом „РЖД Интернешнл“ и кинеским партнерима.

„Уговори са извођачима радова су документи који дефинишу рокове када ће бити завршене поједине деонице и читав пројекат. Полазећи од тих споразума, тврдња објављена у тексту о томе да изградња брзе пруге кроз Србију на деоници Београд-Суботица касни седам година не одговара стварности“, истиче компанија у деманту упућеном редакцији листа.

Српско предузеће детаљно објашњава како тече изградња сваке деонице.

На деоници од Београда до Старе Пазове ангажован је конзорцијум кинеских компанија China Railway International и China Communications Construction Company. Како се наводи, радови су почели 5. јуна 2018. године и постављен им је рок од три године.
„30. септембра ове године та деоница пруге је завршена и сада су тамо у току финалне провере пре пуштања у експлоатацију. Надзор над динамичким тестирањем реализује компанија Deutsche Bahn Systemtechnik“, наводи се у документу компаније.

Осим пруга, Кинези реновирају све станице које се налазе на тој деоници, а такође граде две нове, које раније нису постојале. Планирано је да радови буду у потпуности завршени до краја 2021. године.

На следећој деоници дугој 40 километара железничке пруге Београд-Будимпешта од Старе Пазове до Новог Сада ради руска компанија. „РЖД Интернешнл“ је саградила и дала у експлоатацију веома сложене објекте: тунел и вијадукт Чортановци. Притом је то учињено шест месеци пре предвиђених рокова.

„Поносни смо што је управо нашој компанији поверена изградња ових технички сложених објеката великих димензија. Уверени смо да не градимо само железничку инфраструктуру, него да стварамо нови изглед Србије, савремене земље са најновијим технологијама брзог саобраћаја, која у потпуности може да искористи свој географски положај у срцу Европе. А нови вијадукт и тунел не само да обезбеђују брз транспорт људи и терета, него такође, захваљујући својој лепоти, постају истинска атракција региона“, наводи генерални директор компаније „РЖД Интернешнл“ Сергеј Стољаров.

Треба истаћи да је компанија „РЖД Интернешнл“ у јеку епидемије послове завршавала пре рока.

„Датум завршетка радова на деоници Стара Пазова – Нови Сад је 31. децембар 2021. године. Динамичко тестирање ове линије планирано је за јануар – почетак фебруара 2022. године. То значи да ће комерцијална експлоатација брзе пруге од Београда до Новог Сада бити технички могућа у марту 2022. године“, наводи се у саопштењу „Железничке инфраструктуре Србије“.

Нема никакве основе да се сумња у намере руских и српских железничких компанија да испоштују рокове уговора. 24. августа председник Србије Александар Вучић је лично проверио како тече реконструкција деонице на чијој модернизацији ради „РЖД Интернешнл“ и био је задовољан оним што је видео.

„Огромна захвалност РЖД, руским и српским градитељима“, рекао је српски председник том приликом.

Треба ипак напоменути у каквом су се стању налазиле српске пруге до 2014.године, све док на њиховој реконструкцији нису почели да раде руски стручњаци, који су годину дана раније потписали уговор о модернизацији.

„Дрвене прагове приликом замене нисмо могли да склањамо, него смо их извлачили ашовима. На једном месту наш радни воз је просто пропао. Заједно са српским радницима смо радили ашовима, постављали нове прагове од армираног бетона и заједно постизали резултате на које заиста можемо бити поносни. Невоља је била у томе што ту ништа није рађено преко тридесет година! И не само на пругама. Био је то проблем читаве Србије. А сада видимо како се земља обнавља и у неким сегментима чак постиже виши ниво од Русије!“, рекао је за портал „Балканист“ Сергеј Павлов, који је 2019. био генерални директор „РЖД Интернешнл“ (данас је он први заменик генералног директора РЖД, задужен за развој страног бизниса и међународне делатности).

Компанија „Инфраструктура железнице Србије“ је одговорила и на сумњиве тврдње опозиционог листа о радовима на трећој деоници, оној од Новог Сада до границе са Мађарском, који фактички нису ни почели. Лист, наиме, пише да „процедура издавања дозволе за изградњу још увек траје“.

„Ради се о изградњи брзе пруге од Новог Сада до Суботице. Радови на тој деоници још нису почели и зато кашњења не може бити. Дозвола за изградњу добијена је крајем октобра, почетак изградње се очекује у новембру ове године. Рок за завршетак радова је 33 месеца од почетка радова, тј. у другој половини 2024. године“, објашњава српска железничка компанија.

Занимљиво је да су у тренутку објављивања чланка српски председник Александар Вучић и премијер Мађарске Виктор Орбан већ присуствовали свечаној церемонији пуштања у саобраћај деонице која раније није била ремонтована 150 година.

Лист „Данас“ у својим замеркама није у обзир узео једну ствар: планови Србије да обнови инфраструктуру која се због ранијих власти нашла у очајном стању озбиљно су доведени у питање због објективних фактора. Када је Александар Вучић на дужности премијера Србије 2015. године рекао да ће до 2018. године нова пруга од Београда до мађарске престонице бити на располагању грађанима није могао да предвиди светску кризу која је ресурсе преусмерила на другу страну.

На пример, Србија је много новца издвојила за изградњу три нове ковид-болнице, обезбедила је грађанима вакцине и лекове, градила савремене ауто-путеве. Све то је учињено за протеклих седам година, а модернизација пруга није обустављена.

Додуше, нетрпељивост листа „Данас“ према успесима Србије објашњава се тиме што је он гласило лидера опозиционе „Странке слободе и правде“, бившег градоначелника Београда Драгана Ђиласа, који је веома љубоморан на напредак земље под руководством Александра Вучића.

„Вучић ће отићи брже него што му се чини. А када оде, ништа у Србији неће носити његово име, јер после њега у Србији ништа неће остати“, изјавио је опозиционар. Судећи по овој изјави, Ђилас планира да све саграђене путове затрпа булдожерима.

Треба скренути пажњу и на то да портал на енглеском језику Balkan Insight такође промовише лист „Данас“. Раније је премијерка Србије Ана Брнабић већ говорила о томе како опозиција ради на свим медијским фронтовима, обраћајући се и страној јавности. Главни иницијатор таквих дезинформација је компанија United Group, чији су сувласници Драган Ђилас и Драган Шолак.

„Утицај United Group уопште није мали. Опозициони медији су можда слаби појединачно, али када се окупе у једну групу која обавља исти задатак, они постају утицајни. Поседују електронске и штампане медије, дневне новине и недељнике. United Group има професионалне тимове са тачке гледишта електронских медија, портала и друштвених мрежа. То су озбиљни кадрови, прави професионалци, и у сфери електронских медија они имају предност. Тај утицај не да није занемарљив, већ је, напротив, огроман“, рекла је Брнабић за телевизију Happy.

Премијерка Србије је истакла да у орбиту United Group не улазе само српски медији. Медијска мрежа обухвата и регионална издања: хрватска, босанска, а делимично и црногорска, приштинска и нека албанска.

Према речима Брнабићеве, информационе спинове опозиција најпре пласира у српским медијима, а затим их преносе суседи. На тај начин они престају да буду само локалне вести, него постају регионални догађаји, који привлаче пажњу озбиљних листова и аналитичких портала, пре свега, западних. Објављујући на својим страницама материјале посвећене неком спину, страни ресурси га претварају у праву вест од регионалног значаја. У случају железнице тако се и догодило.

Узгред, „истраживање“ су објавили и неки руски телевизијски канали. То није ништа необично, ако узмемо у обзир да је саборац и кум Драгана Ђиласа (који планира да се на власт врати тако што ће дискредитовати Александра Вучића и резултате његовог рада), лидер покрета „Ослобођење“ Млађан Ђорђевић, чест гост Москве.

Међутим, стари воз за ове некада утицајне српске политичаре одавно је отишао. Сменили су га напредни возови који развијају брзину до 200 километара на час и од следеће године ће саобраћати од Београда до Новог Сада, а за неколико година и до Будимпеште по новим савременим пругама које ће саградити руски и кинески партнери Србије.